We właściwie zorganizowanym biurze dobre oświetlenie to podstawa. Światło ma znaczący wpływ na jakość pracy – decyduje na przykład o naszej wydajności. W artykule podpowiadamy, jak sprawić, by oświetlenie było ergonomiczne, a przy tym modne.
Parametry oświetlenia biurowego regulują rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 oraz 1998 roku. Już sam ten fakt świadczy o tym, jak istotną rolę w biurach odgrywa światło. Podstawowym obowiązkiem pracodawców jest zapewnienie pracownikom oświetlenia dostosowanego do rodzaju wykonywanych obowiązków, zapewniającego komfort pracy. Zgodnie z przepisami BHP natężenie światła na stanowisku pracy biurowej powinno wynosić nie mniej niż 500 luksów. Istotne jest również to, by różnica pomiędzy natężeniem światła w bliższym i dalszym otoczeniu nie była zbyt duża – komfort pracownika wymaga, by stosunek natężenia oświetlenia w pobliskich pomieszczeniach nie był większy niż 5 : 1. Jeśli chcemy, by te wymagania nie pozostały jedynie abstrakcją, najlepiej zrealizować je w praktyce. Jak to zrobić?
Parametry światła
Do wykonywania prac biurowych zaleca się światło chłodne o temperaturze barwowej 4100–5000 K. Taki przedział temperatury barw najskuteczniej pobudza nas do pracy i sprzyja koncentracji. Nie bez znaczenia jest również wskaźnik oddawania barw (maks. 100). W miejscu pracy za absolutne minimum uznaje się światło o wskaźniku 80 – poniżej tej normy oświetlenie wydaje się nienaturalne, a co za tym idzie, szybciej męczy wzrok pracowników. Tradycyjne żarówki na biurka komputerowe najlepiej wybierać z przedziału mocy 40–80 W, zaś żarówki ledowe – z zakresu 4–6 W. Warto przy tym zauważyć, że oświetlenie LED to świetne rozwiązanie dla biur, pozwalające zaoszczędzić na energii elektrycznej.
Źródła światła w biurze
Główna zasada brzmi: Wykorzystaj światło słoneczne do maksimum – to ono dodaje nam energii do pracy. Jednak mimo naszych starań, w sezonie jesienno-zimowym i tak szybko odczujemy brak naturalnego światła. W tej sytuacji konieczny jest przemyślany dobór oświetlenia sztucznego. Zasadniczo dzielimy je na główne i miejscowe (punktowe). Dobrze zaprojektowane oświetlenie główne równomiernie oświetla całą przestrzeń biurową – do tego celu często wykorzystuje się świetlówki liniowe umieszczane w listwach pod sufitem. Oświetlenie główne wspomagane jest przez światła punktowe, czyli m.in. halogeny oraz rozmaite lampy, w tym oparte na technologii LED. W przypadku oświetlenia miejscowego szczególnie istotną rolę odgrywają lampki biurkowe. Wyjątkowe, ergonomiczne modele ma w swoim asortymencie firma AJ Produkty – zaletą sprzedawanych przez nich lamp jest przede wszystkim możliwość regulacji, a także atrakcyjny wygląd oraz udogodnienia np. w postaci portu USB. Umieszczenie lampki na biurku zależy m.in. od tego, czy pracownik jest lewo-, czy praworęczny. W przypadku osób leworęcznych, lampka powinna znaleźć się po prawej stronie, gdy pracownik pisze prawą ręką – po stronie lewej. Odległość między żarówką a oświetlanym punktem powinna wynosić maksymalnie 35 cm.
Trendy w oświetleniu biur
Wszystkie powyższe wskazówki można połączyć z najnowszymi trendami w oświetleniu biur. Wpisuje się w nie sama technologia LED – obecnie większość nowoczesnych biur stawia na rozwiązania przyjazne środowisku. Częścią mody na „zielone”, ekologiczne aranżacje są też lampy wykonane z naturalnych elementów, zwłaszcza drewna. Projektanci wnętrz biurowych coraz częściej czerpią również z najnowszych technologii, pozwalających zautomatyzować oświetlenie, na przykład poprzez dostosowanie jego natężenia do pory dnia. Coraz liczniejsza grupa pracowników ma możliwość sterowania barwą światła chociażby za pomocą aplikacji. Z mody nie wychodzą stylowe żarówki o nietypowym wyglądzie lub z żarnikami o nieregularnych kształtach.
Nawet prosta zmiana w postaci nowego projektu oświetlenia biura może przełożyć się na wzrost wydajności i motywacji pracowników, a także poprawę ich samopoczucie. W przypadku nowoczesnych lamp, ergonomia może iść w parze z dobrym projektem.
Materiał partnera zewnętrznego