W ostatnich latach zainteresowanie Managed Services rośnie. Coraz więcej firm dostrzega, że współpraca z partnerem, który w pełni przejmuje określony proces, po prostu się opłaca. Czy Twoja firma również powinna skorzystać z Managed Services? W jakich obszarach można liczyć na wsparcie? I wreszcie, co można zyskać, decydując się na Managed Services?
Sprawdź, czy wiesz, na czym polega Managed Services
Managed Services (usługi zarządzane) to rozwiązanie polegające na przekazaniu realizacji określonego procesu zewnętrznemu dostawcy. Najczęściej managed services dotyczą usług IT, co jest spowodowane szybkim tempem rozwoju nowych technologii – wewnętrzne działy IT nie nadążają za zmianami, pojawiają się też braki kadrowe. Jednocześnie równie często firmy szukają podmiotów specjalizujących się w marketingu, HR czy finansach (np. zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć finansowych).
Mimo że Managed Services mogą kojarzyć się outsourcingiem, to jednak ta usługa jest bardziej wyspecjalizowana i kompleksowa. W tym przypadku na zewnątrz organizacji nie zleca się jedynie wycinka zadań z danego obszaru – dostawca przejmuje cały proces. W ramach Managed IT Services klient może liczyć choćby na opiekę nad systemami operacyjnymi czy bazami danych.
Jakie problemy rozwiązuje ta usługa?
Atrakcyjność modelu Managed Services można postrzegać przez pryzmat zarówno jakości, jak i finansów. Firma, która zdecyduje się powierzyć zewnętrznemu dostawcy proces z zakresu IT, rozwiązuje następujące problemy:
- brak specjalistów w dziale IT – dostawca Managed Services zatrudnia specjalistów i ma dostęp do know-how, dzięki czemu jest w stanie usunąć zgłoszone awarie czy wesprzeć w wyborze technologii i budowie dedykowanych rozwiązań,
- zbyt wysokie koszty utrzymania działu IT – współpraca z zewnętrznym dostawcą eliminuje niepewność kosztów; klient otrzymuje fakturę i dokładnie wie, za co płaci, dzięki czemu łatwiej mu zaplanować budżet,
- rozproszenie uwagi, niemożność skupienia się na priorytetach – wybór Managed IT Services pozwala skoncentrować się na podstawowym zakresie działalności firmy, bez potrzeby ciągłego angażowania się w funkcjonowanie działu IT.
Przebieg wdrożenia Managed IT Services
Zauważasz, że Twojej firmie coraz trudniej utrzymać dział IT? Brakuje specjalistów, koszty rosną oraz pojawiają się awarie i błędy, które powodują przestoje? Rozwiązaniem kłopotów mogą być właśnie Managed IT Services.
Ich wdrożenie wymaga określenia aktualnych potrzeb i budżetu, w jakim powinien zmieścić się wybrany dostawca. Dopiero następnym krokiem jest jego poszukiwanie. Wybierając dostawcę, szczególną uwagę trzeba zwrócić na jego doświadczenie, staż na rynku czy rekomendacje otrzymane od klientów.
Decyzja o wyborze dostawcy usług IT wymaga też sprawdzenia, czy zapewnia on elastyczny model współpracy. Najlepiej, aby firma nie wymagała terminowej umowy. To spowoduje, że w razie konieczności możliwe będzie np. przejście z kompleksowej obsługi do współpracy w modelu time and material.
Materiał partnera