Wszędzie wokół zaobserwować można coraz większą digitalizację otaczającego nas świata. Coraz bardziej odchodzi się od słowa drukowanego na rzecz zamieszczania treści w formie elektronicznej.
Trend rezygnowania z wydań papierowych na rzecz internetowych, coraz silniej rysuje się przede wszystkim w środowisku prasowym.
Dlaczego gazety rezygnują z papierowych wydań?
Istnieje cały szereg przyczyn odchodzenia przez wydawców od publikowania prasy drukowanej. Należą do nich m.in.:
- spadki sprzedaży, powodowane korzystaniem przez czytelników z portali internetowych, zamiast czasopism
- oszczędność finansowa dla wydawców, możliwość zatrudniania mniejszej ilości pracowników
- odejście przez reklamodawców od prasy, na rzecz telewizji i internetu.
Publikowanie czasopism staje się w wielu przypadkach po prostu nieopłacalne. Czytelnicy coraz częściej wybierają dostępne za darmo portale internetowe, gwarantujące dostęp do aktualizowanych na bieżąco informacji.
Jakie czasopisma rezygnują z druku?
Istnieją kategorie treści, które w znacznie bardziej dynamicznym stopniu niż pozostałe są przenoszone do internetu.
Plotki, porady czy informacje dotyczące rozrywki – w tych tematach odbiorcy coraz rzadziej sięgają do prasy, a coraz częściej na portale internetowe. Jest to z pewnością spowodowane wieloma czynnikami, ale przede wszystkim ogromnym zróżnicowaniem i ilością treści jakie oferuje internet.
W związku z tym, z druku często rezygnują właśnie magazyny plotkarskie lub z poradami. Nawet wydawnictwa, które nie zaprzestają wydawania czasopism w formie papierowej, coraz większe środki przeznaczają na rozwój swoich witryn internetowych.
Tytuły, które odeszły od wydań papierowych
Głośna w Polsce jest obecnie sprawa koncernu Marquard Media Polska, który za jednym zamachem zrezygnował z publikowania wszystkich magazynów prasowych. Do wydawanych przez firmę czasopism należały m.in.: CKM, Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, Joy czy Playboy.
Swoją decyzję wydawca uzasadnił przede wszystkim wyjątkowo konkurencyjnym rynkiem oraz małą skalą działalności.
Koncern deklaruje, że zamiast tego zamierza skoncentrować się na swoich portalach internetowych do których należą m.in. Kozaczek czy Zeberka. Decyzja jest o tyle zaskakująca, że jeszcze nigdy żadna firma nie zrezygnowała z publikowania wszystkich swoich tytułów jednocześnie.
Znamienne jest to, że spośród wszystkich zamykanych przez firmę magazynów, witrynę internetową zachowa jedynie serwis CKM. Pokazuje to tendencję do odejścia nie tylko od samej prasy papierowej, ale również utartego przez lata sposobu przekazywania wiadomości.
Czy czasopisma całkowicie znikną z rynku?
Z uwagi na dynamiczny rozwój nowych technologii, trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Istnieją opinie, zgodnie z którymi za kilkadziesiąt lat prasa drukowana przestanie istnieć.
Nie brakuje jednak również głosów przeciwnych, które twierdzą że rynek prasowy zmieni się, ale nie upadnie. Przewiduje się, że na rynku pozostaną przede wszystkim czasopisma o wysokiej jakości, specjalistyczne oraz te rozwijane lokalnie, w oparciu o preferencje Polskich czytelników.
MKO