O ile różnimy się preferencjami, stylem, ulubionymi fasonami i kolorami, o tyle jedno z pewnością nas łączy – uwielbiamy promocje.
Perspektywa oszczędności i możliwość zakupienia w obniżonej cenie wymarzonej sukienki czy płaszcza, to przedmiot dyskusji wielu psychologów, statystyków i specjalistów do spraw ekonomii, czy marketingu.
To właśnie na tym filarze powstają akcje promocyjne, zniżki dla nowych i stałych konsumentów, a także – outlety odzieżowe.
O promocjach słów kilka
Psychologia konsumenta od lat podejmuje się tematów związanych z podejmowaniem decyzji, uwzględniając elementy, które na tą decyzję mają realny wpływ. Po wielu latach badań i analiz, wniosek okazał się być jeden: nie jesteśmy konsumentami racjonalnymi, a nasze decyzje to zbiór wielu, nieświadomych czynników.
Wyobraź sobie sytuację, w której wchodzisz do sklepu odzieżowego, analizujesz wszystkie dostępne produkty pod względem materiałów, cen, producenta i kolorów. Następnie dokładnie zastanawiasz się, który produkt sprawdzi się przy danych okolicznościach, porównując je ze sobą. W ostateczności decydujesz się tylko na te produkty, które całkowicie spełniają Twoje wymagania i realizują postawiony wcześniej cel.
A teraz, odpowiedź sobie na pytanie – kiedy ostatnio kupowałaś ubrania w ten sposób?
Nasze decyzje konsumenckie to zbiór przekonań, stereotypów, cech osobowości, heurystyk (czyli takich „skrótów”) oraz czynników adaptacyjnych. To dzięki nim nasze decyzje są szybsze, łatwiejsze i niestety często nietrafione.
Podejmując decyzje pod wpływem emocji często decydujemy się na zakup impulsywny lub kompulsywny, kończący się wyrzutami sumienia i całkiem pokaźnym debetem na koncie.
Jednymi z czynników, które wpływają na te decyzje są oczywiście promocje i zniżki, których skutek wpłynie nie tylko na nas, konsumentów, ale również na nasz portfel.
Czy to zatem oznacza, że promocje nam szkodzą?
Nie. Czynniki, o których wspominamy powyżej są naturalnymi elementami i technikami, stosowanymi na nas od lat i przez lata. Jesteśmy nimi poddawani świadomie i podświadomie, a ich regulacja byłaby zbyt obciążająca dla naszych zasobów poznawczych.
Mówiąc więc wprost: kupujemy pod wpływem emocji i promocji, co jest rzeczą normalną i powszechną.
Możliwość skorzystania z promocji jest więc najbardziej racjonalnym elementem w tym nieracjonalnym świecie konsumenta. W końcu zakup koniecznej rzeczy w niższej cenie jest po prostu krokiem opłacalnym, co z pewnością rozumieją regularni konsumenci outletów (takich jak np. https://modbis.pl/pol_m_OUTLET-1139.html)
Ale nie tylko o cenę chodzi…
Outlety, zwłaszcza te online, łączą w sobie kilka istotnych cech, nie opierając się wyłącznie na niższych i atrakcyjniejszych cenach (chociaż przyznajemy, te potrafią być solidnym argumentem).
Po pierwsze – jakość produktów nie odstaje od produktów w cenach regularnych. To najczęściej końcówki poprzednich kolekcji, ostatnie rozmiary oraz produkty, które jeszcze kilka miesięcy temu wisiały na manekinach i w witrynach sklepowych. Niesłusznie więc outlety często mylone są z second handami, gdzie ubrania noszone były wcześniej przez niewiadomych właścicieli. Polecamy zwłaszcza fantastyczne sukienki z outletu.
Po drugie – komfort zakupów z outletów online opiera się na możliwości wertowania stosu produktów, wprost z kanapy czy naszego fotela. Perspektywa braku kolejek do kas czy przymierzalni to bez wątpienia największa zaleta, która przekonuje znaczny odsetek konsumentów.
Po trzecie – outlety, podobnie jak sklepy „zwykłe”, oferują promocje i zniżki z okazji np. Black Friday. Sumując więc wszystkie rabaty, okazuje się, że możemy zakupić dany produkt o nawet 70-80% taniej. Jest to zatem doskonała okazja do wypróbowania nowych, dotychczas nienoszonych krojów oraz zrobienia „zapasów” odzieży powszechnie używanej, tzw. basicowej.
Po czwarte – outlety nadążają za trendami i proponują produkty sezonowe, które warto kupić z wyprzedzeniem. Z pewnością więc znajdziesz w nich zarówno stroje kąpielowe, kurtki zimowe, czy sukienki karnawałowe. Co więcej – outlety oferują produkty zarówno dla mężczyzn, jak i dla dzieci, obalając tym samym mit, jakoby większość z nich zarezerwowana była wyłącznie dla kobiet.
Materiał partnera zewnętrznego