Zauważyliście może kiedyś rower o lekko łukowatej ramie, z wielkimi balonowymi oponami i o wspaniałym kolorze lub niesamowitych wzorach na ramie? Jeśli tak, to bardzo prawdopodobne jest, że spotkaliście wyjątkowy typ roweru, czyli cruiser. Może chcielibyście wiedzieć o nim nieco więcej?
Czym jest rower cruiser?
Na samym początku warto poznać trochę historii tego niesamowitego wynalazku, który budzi podziw na ulicy. Pierwszy model cruisera na ulicę wyjechał w latach 30. XX wieku. Został skonstruowany przez Franka Schwinna. Właśnie pod tym nazwiskiem można też szukać najlepszych rowerów tego typu, ponieważ one cały czas są sprzedawane. Z wyglądu rower ten przypominał i nieraz nadal przypomina motocykl. Nie dziwne więc, że swego czasu był nawet zwany motorowerem. Z biegiem lat, dzięki swojej smukłej, wspaniałej sylwetce, zyskał sobie uznanie u wielu kobiet, które zaczęły wybierać właśnie ten rower, jako idealny model dla siebie. Z biegiem lat różnie modyfikowano cruisera, zyskał on kilka ciekawych dodatków i zmieniano nieco jego konstrukcję, lecz cały czas zajmuje swój tradycyjny wygląd. Można jednak na ulicy spotkać nieco fantazyjne modele cruisera, które charakteryzują się różnym ukształtowaniem ramy.
Jeśli chodzi o charakterystykę tego roweru, to ciężko jest wszystko jasno opisać, ponieważ możemy spotkać się z różnymi typami tych rowerów, które są przerabiane na różne sposoby lub też są po prostu budowane przez fanatyków, od samego początku. To, co warto wiedzieć o tym rowerze, to jego już wcześniej wspomniana smukła rama o lekko łukowatym kształcie, co nadaje mu typowego wyglądu. Znaczącą ciekawostką o ramie tego roweru jest to, że posiada on w tradycyjnym modelu stalową ramę, przez co nie należy do najlżejszych, a wręcz przeciwnie. Istnieje jednak możliwość zamówienia ramy aluminiowej, która jest o wiele lżejsza, ułatwia jazdę na rowerze, przy jednoczesnym zachowaniu jego naturalnych cech. Rower ten posiada nieco bardziej oddalone siodełko od kierownicy, niż to jest zazwyczaj spotykane. Jednak nikomu to nie przeszkadza. Co więcej, na tym rowerze spokojnie można zachować odpowiednią pozycję jazdy, gdzie możemy bez problemu się wyprostować. Siodełko tego roweru może być różnie dobierane, lecz zazwyczaj należy do tych większych. Wpływa to jednak na komfort jeżdżenia nim.
Bardzo charakterystyczne w tych rowerach są opony. Nie są one tam jednak z przypadku. Mają pozwalać na komfort jazdy, ponieważ amortyzują wszelkie napotkane koleiny. Dzięki objętości opon posiadają także o wiele lepszą przyczepność niż inne rowery. Dzięki czemu tak łatwo na nim się nie wywrócimy. Bieżnik na cruiserach jest charakterystyczny i praktycznie go nie ma. Ma on być tylko delikatny i chronić rowerzystę i oponę, nie ma jednak być taki, jak na przykład w przypadku typu roweru, jakim jest rower górski.
Dla osób, które przyzwyczajone są do użytkowania rowerów z przerzutkami, również przygotowano takie modele. Mają one zazwyczaj przerzutki z tyłu i możliwość trzech lub pięciu przełożeń. Jest to znaczne ułatwienie, szczególnie w przypadku tych rowerów. Jednak oczywiście da się bez tego żyć. Przez wiele lat, ten rower nie oferował żadnych przerzutek, a mimo tego miał wiele fanów.
Bardzo ważnym aspektem w przypadku każdego typu rowerów są hamulce. Praktycznie jak wszędzie, to i tutaj możemy spotkać się z hamulcami szczękowymi, czy też z hamulcem tylnym umieszczonym w piaście. W droższych typach rowerów możemy również spotkać się z hamulcami tarczowymi, jednak jest to jak na ten typ rowerów luksus.
Gdzie jeździć takim rowerem i dla kogo on jest?
Dobry rower to taki, który przede wszystkim będzie podobał się właścicielowi i będzie przynosił mu radość bez względu na wszystko. Cruisery są wymagającymi rowerami, dlatego ich posiadaczami są jedynie osoby, naprawdę zafascynowane wszelkimi cechami tego wehikułu. Jest to rower dla osoby, która woli raczej spokojną jazdę i lubi się nią delektować. Nie rozwiniemy w nim zawrotnej prędkości, a wręcz może być przeciwnie. To nie my będziemy wyprzedzali inne rowery na ścieżce rowerowej, lecz inni. Nie powinniśmy jednak tym się nawet przejmować. Z jazdy tym rowerem my mamy czerpać samą radość i powinniśmy robić to w spokoju.
Tego typu rower jest przeznaczony wyłącznie do jazdy miejskiej, dodatkowo najlepiej byłoby, gdyby nie używano go na bardziej wymagających terenach, ponieważ wtedy może być on bardzo uciążliwy, ze względu na swoją wagę i wielkość opon. Tym rowerem powinniśmy jeździć po asfalcie i radować się czując wiatr we włosach. Podczas jazdy, należy bardzo uważać, szczególnie gdy czeka nas jakiś ostrzejszy zakręt. Między innymi ze względu na swoje opony, rower ten ma określone możliwości manewrowe i wykonanie ostrego zakrętu może skończyć się niepowodzeniem.
Jeśli ktoś chce sobie pozwolić na taki rower, to musi być przygotowany na wydatek, który wyniesie minimum 2 – 3 tys. złotych. Za tą cenę otrzymamy w miarę dobry rower z różnymi lepszymi funkcjami. Dodatkowo należy pamiętać o tym, aby odpowiednio zabezpieczać rower, gdy pozostawiamy go na pastwę losu. Ze względu na swoją unikalność, może on się stać gratką dla wielu złodziei, dlatego nie należy oszczędzać na odpowiednich zabezpieczeniach.
Rower dla ludzi z charakterem
Ten rower jest dla pasjonatów. Ludzi z duszą artystów ludzi, którzy lubią pokazać, że są nieco inni od innych. Na jego ramie możemy umieścić dowolne, wybrane przez nas motywy. Może tam się znaleźć flora i fauna. Można także wybrać bardziej męski styl i zdecydować się na przykład na czarny matowy kolor. Jeśli więc ktoś mieszka w mieście, szuka jakiegoś pojazdu do sprawnego poruszania się i unikania korków, a dodatkowo chce zyskać radość z jazdy, to powinien zdecydować się właśnie na taki rower.
Więcej porad rowerowych na stronie jaki-rower.pl
Materiał partnera zewnętrznego