Monitorowanie stron www – najważniejsze wskaźniki dla blogerów

monitorowanie stron www
Dzięki monitorowaniu witryny zyskasz wiedzę nie tylko na temat ruchu na stronie, ale również danych dotyczących użytkowników, treści, które ich zainteresowały, czasu jaki spędzili na blogu i innych | fot.: Fotolia

Prowadzisz bloga bądź planujesz go niebawem założyć? Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób możesz sprawdzić ilu użytkowników czyta Twoje wpisy lub jak długo przebywa na stronie. Dzięki narzędziom takim jak Google Analytics monitorowanie stron www jest prostsze niż myślisz. Przekonaj się sam!

Na co zwrócić uwagę przy monitorowaniu stron www?

Na rynku istnieje wiele platform umożliwiających monitorowanie stron internetowych. Najbardziej znaną jest Google Analytics – darmowe narzędzie służące do analizy statystyk  portali czy serwisów. Sprawdź, jakie dane są kluczowe przy monitoringu Twojego bloga.

Użytkownicy

Jest to wskaźnik pokazujący liczbę osób odwiedzających daną witrynę w konkretnym przedziale czasowym. Jednakże, należy pamiętać, że użytkownik mógł wejść na stronę jednego dnia kilka razy – aby dowiedzieć się ile osób naprawdę odwiedza witrynę, należy skupić się na liczbie ,,Unikalnych Użytkowników’’. Natomiast, kiedy chcesz wiedzieć czy Twój blog jest odwiedzany przez kogoś po raz pierwszy, warto zwrócić uwagę na liczbę ,,Nowych Użytkowników’’.

Analiza demograficzna

Zakładając bloga na pewno myślałeś o tym, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć z publikowaną treścią. Dzięki funkcjom Google Analytics, masz możliwość sprawdzenia czy Twoimi odbiorcami są głównie kobiety czy też mężczyźni, a także w jakim wieku są czytelnicy. Możesz również sprawdzić z jakiego kraju oraz miasta pochodzą użytkownicy. Te dane zweryfikują czy docierasz z komunikatem do właściwej grupy docelowej.

Sesja

To nic innego jak wszystkie działania podjęte przez użytkownika na stronie w określonym czasie. Sesja trwa do 30 minut od momentu podjęcia ostatniej czynności na blogu – następnie wygasa. Aby dowiedzieć się ile stron Twojego bloga użytkownik otworzył podczas jednej sesji, sprawdź wskaźnik ,,Strony/Sesje’’. Jednakże pamiętaj – nie zawsze im więcej, tym lepiej. Przeglądanie wielu stron w trakcie jednej sesji może oznaczać, że osoba nie może znaleźć potrzebnej informacji aniżeli jest zainteresowana kolejnymi wpisami.

Średni czas spędzony na stronie

Dzięki temu wskaźnikowi możesz dowiedzieć się ile czasu użytkownicy spędzają na danej stronie. Pozwala to ocenić czy treść wzbudza zainteresowanie odbiorców czy też uznają ją za nieciekawą i opuszczają witrynę. Należy jednak brać poprawkę na powyższy wskaźnik, ponieważ czas spędzony na stronie jest naliczany od momentu wejścia do przejścia na kolejną podstronę. Jeżeli dana treść zainteresuje czytelnika i poświęci na zapoznanie się z nią 10 minut, ale następnie opuści bloga – Google uzna, że aktywność użytkownika na stronie wynosiła 0 minut!

Analiza ruchu

Przy prowadzeniu bloga ważne jest, aby znać źródło ruchu na stronie. W Google Analytics istnieje możliwość sprawdzenia skąd użytkownicy przeszli na Twojego bloga. Wyróżnia się 6 podstawowych źródeł ruchu:

  • organic – ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania,
  • paid – ruch z płatnych wyników wyszukiwania,
  • referall – ruch z przejścia z innej witryny na naszą,
  • direct – ruch pozyskany przez daną witrynę np. poprzez wpisanie adresu www w przeglądarkę,
  • social – ruch z sieci społecznościowych,
  • email – ruch z wiadomości e-mail.

Dzięki monitorowaniu tego wskaźnika będziesz wiedział skąd pochodzi ruch na Twoim blogu, a także nad którymi źródłami musisz jeszcze popracować.

Co jeszcze wpływa na monitoring marki w internecie?

Poza wymienionymi wyżej wskaźnikami, istnieje wiele innych obrazujących kondycję Twojego bloga oraz jakość publikowanych treści. Należą do nich: współczynnik odrzuceń oraz współczynnik konwersji. Jednakże, jak je interpretować?

Współczynnik odrzuceń

To procent użytkowników, którzy weszli na stronę i nie podjęli żadnego konkretnego działania tj. przejście na kolejną stronę bądź dokonanie konwersji. Jednak należy pamiętać, że w przypadku bloga trzeba brać poprawkę na ten wskaźnik. Nie zawsze celem wpisu jest przejście na kolejną stronę lub dokonanie konwersji – może nam jedynie zależeć na tym, aby użytkownik przeczytał publikowany artykuł.

Współczynnik konwersji

Konwersja to nic innego jak wykonanie przez użytkownika pożądanej przez nas czynności, a jej współczynnik to wyrażona w procentach ilość odbiorców, którzy podjęli dane działanie. W przypadku bloga może to być zapisanie się do newslettera bądź skomentowanie wpisu. Jeżeli posiadasz firmę bądź sklep internetowy i blog służy Ci do celów głównie edukacyjnych i marketingowych, może Ci zależeć na przekierowaniu użytkownika na konkretną witrynę Twojej firmy.

Zwróć uwagę na monitorowanie social media

Przy monitoringu marki niezwykle ważne jest, aby nie poprzestać na analizie swojego bloga. Jeżeli posiadasz kanały w social media gdzie promujesz swoją stronę, warto poddać sprawdzeniu również media społecznościowe.

Liczba obserwatorów

Dzięki monitorowaniu liczby obserwatorów Twojego profilu w social media, możesz dowiedzieć się ile osób jest zainteresowanych publikowanymi przez Ciebie treściami. Ważne jest, aby sprawdzać czy liczba osób obserwujących profil zwiększa się czy zmniejsza – w tym drugim przypadku powinieneś zastanowić się czy publikowane treści są wartościowe, a także czy zamieszczasz je z odpowiednią częstotliwością.

Wyświetlenia oraz zasięg

Jeżeli Twoim celem jest dotarcie do jak największej liczby czytelników, ilość wyświetleń i duży zasięg publikowanych postów powinny być Twoim priorytetem. Również kiedy zależy Ci na budowani świadomości marki, rosnąca ilość wyświetleń i spory zasięg będą utwierdzać Cię w przekonaniu, że jesteś na dobrej drodze do realizacji swoich celów.

Kliknięcia

Zarówno przy publikacji postów jak i płatnych reklam w social media, kliknięcia w dany link np. przenoszący Cię na bloga, będą wskazywać czy Twoje działania są odpowiednio kierowane. Kliknięcie w konkretny komunikat oznacza, że użytkownik zainteresował się prezentowaną przez Ciebie treścią i chce dowiedzieć się więcej. Jeżeli kliknięć jest mniej niż zakładałeś – powinieneś przemyśleć swoją strategię i zastanowić się nad wprowadzeniem zmian.

Zaangażowanie

Odpowiedz sobie na pytanie: ,,W jaki sposób chciałbyś aby odbiorcy wyrażali zainteresowanie publikowanymi treściami?’’. Być może mają dodawać komentarze pod wpisami lub udostępniać treści na swoich profilach? Kiedy określisz rodzaj pożądanego zaangażowania –  zacznij go mierzyć! W końcu monitorowanie social media oraz rozwoju Twojej marki przy prowadzeniu bloga to podstawa.

Jak widzisz, istnieje wiele danych, które należy poddać analizie prowadząc swojego lub firmowego bloga. Dzięki monitorowaniu witryny zyskasz wiedzę nie tylko na temat ruchu na stronie, ale również danych dotyczących użytkowników, treści, które ich zainteresowały, czasu jaki spędzili na blogu i innych. Z pewnością pozwoli Ci to usprawnić działanie Twojej platformy i osiąganie lepszych rezultatów w przyszłości.

Artykuł napisany we współpracy z firmą EACTIVE.