Czym jest rozrusznik i czy da się sprawdzić jego stan bez konieczności udawania się do mechanika? Czy można dokonać przeglądu rozrusznika bez demontażu i w jaki sposób to zrobić w domowych warunkach? Na te wszystkie pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule! Miłej lektury!
Akumulator czy rozrusznik: co sprawia, że twój samochód pracuje nieprawidłowo i nie może odpalić?
Zacząć należałoby od tego, że można jeździć bez rozrusznika, ale jest to niesamowicie irytująca i przysparza ogromu problemów, których łatwo można uniknąć, jeśli w porę odkryje się przyczyny awarii czy uszkodzenia tego urządzenia. Wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w pracy rozrusznika nie musi stanowić problemu. Warto sprawdzać jego stan, usuwać wszelkie usterki i dbać o prawidłową pracę rozrusznika. Co więc musisz zrobić, aby prawidłowo zdiagnozować to urządzenie?
Najpierw musisz dokonać przeglądu akumulatora. Problemy z akumulatorem przekładają się na problemy z odpalaniem auta, czyli z rozruchem silnika. Jeśli akumulator znajduje się w przykrej kondycji, czyli jest już stary, zużyty, niedoładowany albo sam ma usterkę czy uległ zasiarczeniu, będzie wpływał na problemy z rozruchem. Dodatkowo klemy akumulatora mogą być zanieczyszczone, co skutkuje mniejszym napięciem i większym spalaniem paliwa. Gdy próbujesz odpalić auto, rozrusznik pracuje poprawnie, a światła pojazdu i kontrolki na desce rozdzielczej gasną lub w bardzo wyraźny sposób przygasają, to winą za ten stan rzeczy należy obarczyć akumulator. Wtedy czasem wystarczy go naładować, oczyścić styki i gotowe – dodaje Tomasz Wykowski z portalu motoryzacyjnego motoklub.pl
Jednak rozrusznik: co wtedy?
Jeśli samochód nie chce odpalić, a z akumulatorem jest wszystko w porządku, oznacza to, że najprawdopodobniej to właśnie rozrusznik uległ awarii. Należy wtedy sprawdzić połączenia silnoprądowe. Skąd wziąć pewność, że chodzi właśnie o nie? To proste. Podczas próby odpalenia auta uważaj na światła. Jeśli nie przygasają, a kontrolki na desce rozdzielczej świecą się jasno i wyraźnie, natomiast rozrusznik pracuje nieprawidłowo, to oznaka, że jest uszkodzony, a przyczyną uszkodzenia może być zły stan jednego z połączeń silnoprądowych.
Wartym zaznaczenia jest fakt, że gdy próbujesz odpalić auto, podczas rozruchu z akumulatora płynie prąd ro rozrusznika, często o wartości kilkuset amperów, a to bardzo dużo. Tak ogromne wartości sprawiają, że wszystkie połączenia elektryczne oparte o działanie grubych przewodów muszą być sprawne w stu procentach. W innym wypadku może dochodzić do nieprawidłowości w działaniu rozrusznika, a między nim i akumulatorem istnieje dużo takich połączeń. Gdy jedno z nich jest niesprawne, wtedy całe urządzenie źle pracuje. Jednak by zdobyć stuprocentową pewność, że to właśnie rozrusznik jest powodem problemów z autem, musisz wykonać próbę rozrusznika. Jak ją zrobić?
Próba rozrusznika
Jeśli spróbujesz odpalić auto, a nie usłyszysz przy tej czynności żadnej pracy rozrusznika, może to oznaczać, że zacisk z oznaczony słowem START nie ma napięcia wynoszącego 12 woltów. Dlaczego tak się dzieje? Często nie da się odpowiedzieć na to pytanie bez odpowiednich narzędzi, które potrzebne są do prawidłowego zlokalizowania usterki. Wtedy właśnie musisz wykonać próbę uruchomienia rozrusznika bez wykorzystywania elementów, które pośredniczą między stacyjką a rozrusznikiem.
By to zrobić, skorzystaj z odcinka przewodu z izolacją. Za jego pomocą będziesz mógł stworzyć połączenie na zaciskach rozrusznika. Jeden z końców przewodu przyłóż do zacisku grubszego, wyższego, którego potencjał wynosi od 12 do 30 woltów. Drugi z końców przewodu umieść na zacisku, do którego został doprowadzony cienki przewód (oznaczony słowem START). Jeśli nie uzyskasz odpowiedniej reakcji rozrusznika, to znaczy, że nastąpiła jego awaria i nie będzie działał prawidłowo. Jeśli jednak rozrusznik zareaguje, to oznacza, że awaria leży w którymś z mechanizmów pośredniczący w działaniu między stacyjką a rozrusznikiem.
Podsumowanie
Ten bardzo prosty sposób pozwoli ci na sprawdzenie, czy rozrusznik w twoim samochodzie uległ awarii. Oczywiście dalsza diagnostyka powinna odbyć się w warsztacie lub za pomocą specjalistycznych narzędzi, jednak warto pamiętać i o tym sposobie, by wstępnie określić, gdzie leży przyczyna problemów z odpalaniem auta.
Materiał partnera zewnętrznego